Розробки уроків

 

Тема: Дієприслівник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Урок-подорож.
Мета:   Ознайомити учнів з дієприслівником як особливою формою дієслова;
формувати  вміння й навички розпізнавати дієприслівники в реченнях, визначати їх  морфологічні ознаки та синтаксичну роль;
виховувати позитивне ставлення до української мови та народної культури, викликати інтерес до їх вивчення, стимулювати бажання досліджувати мовні явища.
Обладнання: підручник, записи на дошці, індивідуальні картки.

Тип уроку:     урок-подорож ( вивчення нового матеріалу )   


                                                   
                                  Мова – така ж жива істота, як і народ, що її витворив,
                                  і коли він кине свою мову, то вже буде смерть його душі,
                                 смерть усього того, чим він відрізняється від інших людей.
                                                                                                                Панас Мирний

Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Слово вчителя:
У народі говорять: “Слова щирого вітання дорожчі частування”. Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, в країну зимову
В країну Дієприслівникову.
Я недаремно сказала, що зимову. Мені хочеться, щоб у вас був чудовий настрій під час нашої подорожжі, настрій наближення Нового року.
Гасло нашої подорожжі: «Легко здобуває знання той, хто хоче вчитися »

(Слайд 1)

Вимоги такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й  плідно працювати.
Украінці на згадку про дім беруть з собою в дорогу обереги — символи, талісмани, які допомагають у тяжку хвилину. Серед цих оберегів — калина, тополя, хліб, лелека, барвінок, сорочка, пісня, рушник, народознавчі свята та обряди... Тож нехай ці обереги допоможуть нам у нашій подорожі. Саме тому завдання i правила на нашому уроці будуть перемежовуватись із хвилинками відпочинку(так званими рекламними народознавчими паузами), на яких ми пригадаємо та поглибимо свої знання про народні свята. Це сприятиме підвищенню культури нашого мовлення, розвитку логічного мислення.
Але для того, щоб ці обереги були у кожного на парті, треба дружно і плідно попрацювати. Я зараз оберу спостерігача. Хто на уроці працюватиме, той від нього і отримуватиме оберіг.
Тож… вирушаймо вперед
ІІ. Актуалізація знань, мотивація навчальної діяльності.

 Народознавча пауза ( 1 ):  (Слайд 2)

Сьогоднішня мандрівка буде присвячена першому зимовому місяцю - грудню. Зима розпочинається в грудні, і в народі цей місяць назвали «першозимник», грудень-студень (на всю зиму землю вистужує). В цьому місяці дні найкоротші, а ночі найдовші. Тому його ще іменували «ніч року». Груднем раніше називали передостанній місяць року. В давньоруські часи початок зимового літочислення мав назву «студень». У білорусів і досі офіційно збереглося це слово — «студень». Відомі й інші найменування першого місяця зими, що існували паралельно зі згаданими: «груднъ» (означає «нерівний, покритий грудками шлях»). Така назва зустрічається в східноукраїнських дореволюційних календарях. Сучасний офіційний календар України користується словом «грудень».

 Перша зупинка нашої подорожі  - станція “Теоретична”. (Слайд 3)

“Незакінчені речення “ (продовжити написані на дошці речення)

(Слайд 4)

            Дієслово – це самостійна частина мови, яка ...
         (означає дію предмета або стан і відповідає на питання:
           що робить? що робив? що буде робити предмет?)
–       Дієслова бувають двох видів: ...
         (доконаного і недоконаного)
–      Прислівник – це незмінна самостійна частина мови, яка ...
         (передає ознаку дії, ознаку предмета або ознаку іншої ознаки)
–      Прислівник в реченні найчастіше виступає в ролі ...
         (обставини)
( Слайд 5)

–    Дієприкметник  – це особлива форма дієслова, яка має властивості двох   частин мови: ...
         (дієслова і прикметника)
             Дієприкметник і дієслово мають спільні властивості: ...
(вид, теперішній і минулий час, активний і пасивний стан, може керувати іменником)
–      Дієприкметник і прикметник мають спільні властивості: ...
        (питання, узгоджується з пояснюваним іменником у формі роду, числа і відмінка, в реченні виступає означенням)

ІІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.

Наступна зупинка –  станція“Прогнозуюча”. (Слайд 6)

 Слово вчителя:
Тема уроку: “Дієприслівник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. ”

 (Слайд 7)

Мета: (Слайд 8)

Сьогодні на уроці ми ознайомимось із ще однією формою дієслова – дієприслівником, навчимось розпізнавати дану форму в реченні, визначати морфологічні ознаки та синтаксичну роль дієприслівника, правильно використовувати їх у  власному мовленні.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Народознавча пауза ( 2 ):  (Слайд 9)
Місяць грудень ще має назву «андрієць» від народного свята Андрія. 13 грудня у західних і східних християн вважається днем мученицької смерті першого із
дванадцяти апостолів Христових Андрія Первозванного. (Слайд 10)
   Етнографи вважають, що в осінньо-зимовому циклі свято Андрія — одне з найцікавіших, найулюбленіших. Стародавня його назва «Калита» збереглася з дохристиянських часів. Тоді вечорницькі зібрання молоді, об’єднані цією назвою, розпочиналися 13 грудня і, припадаючи на період зимового сонцестояння, тривали до повороту сонця на весну, тобто до Різдва. Це був час найактивнішого язичницького ворожіння, відгадування долі.
1.     Наступна зупинка – станція “Дослідницька”. (Слайд 11)

1)Слово вчителя:

(Слайд 12)

Прочитайте речення на слайді, знайдіть дієслова. Які з цих дієслів означають основну дію, а які додаткову?

Верби дрімали, заглядаючи в воду. (І. Нечуй-Левицький)
Верби, схилившись над тихим Дінцем, розчісують коси зелені. (В. Сосюра)

Слова, які називають додаткову дію предмета, належать до особливої форми дієслова, яка називається дієприслівником.
Як ви гадаєте, що означає назва цієї особливої форми дієслова? Спільні ознаки з якими частинами мови має дієприслівник?
2) Дослідження.
1. Давайте дослідимо, Що ж означає дієприслівник? На які питання відповідає?
Поставити питання до запропонованих слів, визначити їх загальне значення:

Думаючи, забувши. (Слайд 13)

Для запису на дошці:
Питання: (що роблячи? що зробивши?)
Що означає: (додаткова дія або стан)

2. Дослідимо Спільні ознаки з дієсловом.
Визначте вид дієприслівників, від яких слів вони утворені:

Кружляючи, намалювавши (Слайд 14)

Дієприслівники бувають ... і ... виду. (доконаного і недоконаного)
-         Скажіть, а як визначити вид дієприслівника? (За видом дієслова)
Утворюються від ... (дієслів)

3.
Спільні ознаки з прислівником. (Слайд 15)

-         Визначте, як змінюється дієприслівник. Підкресліть дієприслівник як член речення.
Легенькі сніжинки, граційно кружляючи у блакитному небі, тихо падають на землю.
Для запису на дошці:
Як змінюються дієприслівники? (не змінюються)
У реченні бувають ... (обставиною)
Зверніть увагу,  що дія,  названа дієсловом-присудком і дієприслівником, завжди виконується одним і тим самим діячем, який називає підмет.

-А тепер давайте всі отримані нами знання зведемо у таблицю

Таблиця “Дієприслівник”. (Слайд 16)

Що означає?
На які питання відповідає?

Спільні ознаки

з дієсловом
з прислівником
Додаткову дію або стан

Що роблячи?
Що зробивши?
         Утворюється від дієслів;

         Бувають доконаного і недоконаного виду.
         Не змінюються;

         У реченні є обставиною.
Слово вчителя: Порівняємо нашу таблицю з матеріалом, поданим у підручнику.

Опрацювання матеріалу підручника ( ст.100 )
-         Про що ми ще не сказали? ( змінюється за часами. Має теперішній та минулий час. Може мати залежні слова - це спільні ознаки з дієсловами)

Фізкультхвилинка (Слайд 17)

- Швидко кліпаємо очима. Повертання голови вліво та вправо.(двічі) Ліву руку вгору. Праву руку вгору. Ліву – на пояс, праву –на пояс.(двічі) Нахили тулуба вліво, вправо.(двічі) Пострибати на лівій нозі,(двічі) потім на правій(двічі), на двох (двічі). Молодці, сідайте.

V. Застосування вивченого матеріалу, тренувальні вправи.

1. Станція “Творча”. (Слайд 18)

Творче конструювання (Слайд 19)

Утворити від поданих у дужках дієслів дієприслівники і запишіть їх. Визначте вид  утворених дієприслівників. Пояснити прислів’я. (робота біля дошки)
        
         Учись, на інших (дивитись). (Тесати) дерево, кравцем не станеш. (Знати) ремесло, старцювати не будеш. ( Згуртуватись), хоч наспіваємось. Не цурайся коня, й трактора (придбати). Не спечеш калачі, (лежати) на печі. (Нюхати),  не наситишся. (Упустити) з гачка рибу, за хвіст не впіймаєш. Краще скласти руки, ніж працювати, (опустити) рукава. Добре (попрацювати), краще відпочиватимеш.
(Нар. творч.)

 (Слайд 20).

Учись, на інших дивлячись. Тешучи дерево, кравцем не станеш. Знаючи ремесло, старцювати не будеш. Згуртувавшись, хоч наспіваємось. Не цурайся коня, й трактора придбавши. Не спечеш калачі, лежачи на печі. Нюхаючи,  не наситишся. Упустивши з гачка рибу, за хвіст не впіймаєш. Краще скласти руки, ніж працювати, опустивши рукава. Добре попрацювавши, краще відпочиватимеш.

(Слайд 21) Вибірковий диктант.

Запишіть у два стовпчики подані дієприслівники: а) доконаного виду; б) недоконаного виду.
         Запровадивши, злітаючи, порівнявши, слухаючи, вивчаючи, проголошуючи, збагатившись, радячи, повідомивши, подарувавши, зрадівши, звітуючи.
              Якщо ви правильно виконали завдання, із третіх букв записаних дієприслівників складеться початок прислівя: « … не тоне, і у вогні не горить».
-         Вправа виконується у зошиті. Перші три учня, у кого зійшлося прислівя.
(Слайд 22)

Доконаний вид                                     
запровадивши
порівнявши
збагатившись
повідомивши
 подарувавши
зрадівши

Недоконаний вид
злітаючи
слухаючи
вивчаючи
проголошуючи
радячи
звітуючи
                              «Правда і у воді не тоне, і у вогні не горить»

Народознавча пауза ( 3 ): (Слайд 23)
14 грудня —  День пророка Наума            
На другий день після Андрія Первозванного відзначали день пророка Наума, який вважався покровителем освіти й науки.
Пророк Наум поставить на ум.
Вважалося, що з цього дня найкраще починати навчання в школах, тому саме 14 грудня відкривали двері церковно-приходські трикласні школи для сільських дітей, котрі влітку не вчилися, а допомагали по господарству. Спочатку йшли до церкви ставити свічку пророку Наумові, дома батько тричі вдаряв гілкою свяченої верби, приказуючи: «Тією святою вербицею, що Христа зустрічали, виряджаємо тебе, дитино, на навчання. Хай наука тобі легко дається».
2.     Станція «Ігрова» (Слайд 24)
(Слайд 25)
Гра “Знайди зайве слово”.
У поданих словах знайдіть зайве. Поясніть свій вибір.
       Працюючи, сміючись, читаючий, глянувши;
       Хитаючись, зникають, граючи, спитавши;
       Співаючи, забувши, блукаючи, заперечуючи;
       Прокидаючись, знайшовши, зашумівши, сховавши
–       Перевіримо
(Слайд 26)
Гра “ Покажи та відгадай основну та додаткову дію”.
- Яку основну та додаткову дію виконує хлопець?( сидить посміхаючись, сидить читаючи, сидить думаючи, мріючи). Вам треба також показати, а ми спробуємо відгадати.

Народознавча пауза ( 4 ): (Слайд 27)
19 грудня — Миколая Чудотворця (Миколи зимового)
Це одне з найвизначніших, найвеселіших свят. У ньому дуже виразно поєдналися як дохристиянські, так і християнські звичаї та традиції.
Важливість святого і його свята підтверджується тим, що майже в кожній сім’ї обов’язково повинна була бути ікона Миколи Чудотворця.
З Миколи починалася справжня зима. «Миколай бородою трусить, дорогу стелить». Старалися із зібраного врожаю віддавати борги: «Коли ти не віддаси до Миколи, то вже не оддаси ніколи».

(Слайд 28)

 Гра-розминка “Криниця народної мудрості”.
Потрібно швидко пояснити значення фразеологізму.(робота біля дошки). Напроти кожного фразеологізму написати значення

Бігти не чуючи ніг - швидко
Працювати не покладаючи рук -  невтомно
Говорити не переводячи духу - швидко
Сидіти похнюпивши голову –сумувати

(Слайд 29)

Гра « Ти – редактор»
(Слайд 30)


Відчинивши вікно, до нього долинули звуки музики. ( До нього долинули звуки музики, коли він відчинив вікно. )
Підійшовши до класу, його очі широко розплющились від здивування. ( Його очі широко розплющились від здивування, коли він підійшов до класу. )
Вносячи добрива в ґрунт, рослина швидко росте.  ( Рослина швидко ростиме, якщо вносити добрива в грунт )

VІ. Підбиття підсумків (рефлексія) уроку.

         Станція «Олімп досягнень» (Слайд 31)




“Мікрофон”. (Слайд 32)

Учні продовжують незакінчене речення:
“Після сьогоднішнього уроку я зможу ...”

Оцінювання. Порахуємо, хто скільки назбирав оберегів. Найкращі учні (10-12 б) будуть нагороджені індивідуальними оберегами.

-         На згадку про себе я залишаю вам у класі ось таку чудову підківку зі символом наступного року – собакою.

Станція «Рідна» (Слайд 33)

(Слайд 34)

Обов’язкове завдання: Підручник, п. 20, стор. 100 (вивчити правило).
Завдання на вибір:
І рівень.  Підручник, вправа 175 (письмово).
ІІ рівень.  Виписати з художньої літератури 3 речення з дієприслівниками недоконаного виду і 3 речення з дієприслівниками доконаного виду.  Дієприслівники підкреслити, визначити їх вид.
Слово вчителя:
-         Ось і закінчилася подорож у країну Дієприслівниковію. Я думаю, що вам було цікаво. Адже ви ще раз переконалися, що мова наша чарівна, загадкова. Закінчити урок мені хочеться словами В. Сосюри:
Любіть свою мову й ніколи її не забудьте в житті.
Ми з нею відомі усюди, усе в ній, що треба нам, є,

А хто свою мову забуде, той серце забуде своє.