Використання
фізкультхвилинок на уроках української мови та літератури
Здоровою може вважатися людина,
яка відзначається гармонійним
фізичним і розумовим розвитком
і добре адаптована до оточуючого її фізичного
та соціального середовища.
(Г.Сигерист)
У наш час ні в кого не
викликає сумнівів, що фізична активність є необхідною умовою збереження
здоров’я людини. Справа в тому, що організм людини запрограмований на певний
об’єм м’язової активності, адже рух — це основний прояв життєдіяльності, на
основі якого людина забезпечує реалізацію індивідуальних та соціальних програм
свого функціонування.
З роботою
опорно-рухового апарату функціонально тісно пов’язана діяльність регулювальних
систем організму, тобто нервової та ендокринної, а також систем, що здійснюють
пластичне та енергетичне забезпечення (серцево-судинна, дихальна, система
травлення). Таким чином, достатня рухова активність є необхідною умовою
збереження здорового стану внутрішніх органів і організму в цілому.
Тим часом обсяг м’язової
активності людини протягом останніх десятиліть значно скоротився, а розширення
застосування розумової праці за рахунок скорочення обсягу фізичної привело до
появи цілої низки поширених неінфекційних захворювань, що мають характер
епідемії (ІХС, гіпертонічна хвороба, атеросклероз, судинні захворювання мозку,
цукровий діабет тощо). Причому під негативний вплив гіподинамії людина
потрапляє зараз уже в молодому віці — відбувається «омолодження» цих хвороб.
Схожа ситуація і серед дитячого населення та підлітків.
У
школі на статичне навантаження учнів припадає до 72 % від загального
навчального часу, що призводить до гіподинамії, порушень механізмів
саморегуляції кровообігу, діяльності нервової та серцево-судинної систем. Через
навчання за партами, які не відповідають зростові половини школярів, сколіози
реєструють у 20 % учнів. Серед дітей не поширені рухливі і спортивні ігри, у
зимовий період майже ніхто не їздить на лижах або ковзанах. ДЮСШ відвідують
лише 8,6 % дітей.
Спеціальними
дослідженнями встановлено, що рухова активність учнів 1 та 2-х класів
знижується на 50 % порівняно з дошкільним періодом життя, а старшокласники 75 %
усього часу неспання не рухаються. Особливо страждають від дефіциту рухової
активності школярі 5 та 6-х класів: навчальні навантаження в них дуже великі та
потребують значного напруження сил, хоча саме в цьому віці відбуваються складні
фізіологічні перебудови в організмі підлітків.
Якщо в результаті
гіподинамії ми втрачаємо здоров’я, тож нічого дивного, що воно повертається до
нас, коли ми теж повертаємося до необхідного нам рівня фізичної активності.
Значно доцільніше запобігти хворобам, дотримуючись режиму регулярних фізичних
навантажень. А для цього потрібна свідома мотивація до фізичної активності.
Але що ж у цій ситуації
може зробити вчитель? Вихід є: ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ! Щоб нейтралізувати негативні
явища, що розвиваються в учнів під час тривалої розумової праці, доцільно
чергувати її з активною фізичною діяльністю. На уроках — це фізкультхвилинки,
на перервах — рухливі ігри. Систематичне проведення фізкультхвилинок на уроках
позитивно впливає на учнів: віддаляє втому, відновлює розумову працездатність,
знижує статичні навантаження і запобігає порушенню осанки, значно підвищує
емоційний тонус учнів, викликає почуття задоволення, радості.
Дітям
подобаються фізкультхвилинки, які супроводжуються віршованими текстами. Щоб у
дітей не збивався ритм дихання, їхні рухи були точними і сильними, при
проведенні таких фізкультхвилинок учитель промовляє текст, а діти виконують
вправи.
Фізкультхвилинки з віршованими текстами
1.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі
нашій уклоніться
За
щасливий день вчорашній.
Всі
до сонця потягніться,
Вліво,
вправо нахиліться,
Веретенцем
покрутіться.
Раз
присядьте, два присядьте
І
за парти тихо сядьте.
2. Хто ж там, хто вже так
втомився,
І наліво нахилився?
Треба дружно всім нам
встати (вийти із-за
парт)
Фізкультпаузу почати.
Сонце спить, небо
спить
(очі закриті долонями)
Навіть вітер не
шумить.
(присісти)
Рано-вранці сонце встало
(відкрити очі, встати, підняти голови,
Всіх промінням
привітало. піднятися на носки, руки угору,
розвести в сторони, підвести угору, помахати руками)
Хмарка сонечко закрила
Слізки срібні зронила.
(
закрити обличчя руками)
Ми ті слізки пошукаємо,
У травичці
позбираємо.
(присідання)
3.
Всі піднесли руки –
раз!
Раз! – і вгору, два! – і вниз
На носках стоїть весь клас.
На сусіда не дивись.
Два – присіли, руки
вниз,
Будемо дружно ми вставати,
На сусіда
подивись.
Щоб ногам роботу дати.
4.
Ми берізки і кленці.
В
нас маленькі стовбурці.(Встати)
Ми
в стрункі стаєм рядки.
Виправляєм
гілочки. (Руки поставили перед собою)
Ледь
зіп’ялись з корінців,
Дістаємо
промінців.(Руки підняти вгору)
Ми
стискаєм їх вогонь
В
зелені своїх долонь. (Стискають кулачки)
Хилять
свіжі вітерці
Вліво-вправо
стовбурці. (Нахили тулуба)
Ще
й верхівки кожен ряд
Нахиля
вперед-назад. (Вправи для шиї)
5.
Виростем великими (діти стають на пальці ніг, руки вгору).
Яблук
нарвемо ( імітують зривання яблук обома руками).
В
кошики великі (розводять руки в сторони).
Ми
їх складемо ( присідають, імітуючи складання яблук).
6.Раз
– підняти руки вгору,
Два
–нагнутися додолу,
Не
згинайте, діти, ноги,
Як
торкаєтесь підлоги,
Три,
чотири – прямо стати,
Будем
знову починати.
Хто
зуміє присідати
І
ногам роботу дати?
Раз
– піднялись, два – присіли,
Хай
мужніє наше тіло.
Хто
втомився присідати,
Може
вже відпочивати.
Руки
в боки, руки так,
Руки
вгору, як вітряк.
7.
Ми писали, ми трудились,
Наші
руки вже стомились,
А
щоб гарно написати,
Треба
пальці розім’яти.
Руки
кілька раз тряхнемо
І
писати знов почнемо,
Відпочивши
дружно враз
Приступив
до праці клас.
8.
Столярки-молодці,
Тешуть
столики й стільці.
Пилочками
чики-чики,
Молотками
туки-туки.
Чик-тук-туки,
чик-тук-туки,
В
нас до праці здібні руки.
9.Раз,
два - усі пірнають,(Присідання)
Три,
чотири – виринають,
П”ять,
шість - на воді (Рухи руками)
Кріпнуть
крильця молоді,
Сім,
вісім, що є сили –
Всі
до берега приплили,(Руки на поясі, ходьба на місці)
Дев’ять,
десять – розгорнулись,
Обсушились,
потягнулись,
І
розбіглись, хто куди. (Сісти за парти).
10.
Трава низенька-низенька, ( Всі присіли)
Дерева
високі-високі.(Піднімають руки вгору)
Вітер
дерева колише-гойдає(Обертаються)
То
вліво, то вправо нахиляє (Нахил вправо, вліво)
То
вгору, то назад, (Потягуються вгору, назад)
То
вниз нагинає. (Нагинаються вперед)
Птахи
летять – відлітають, (Махають руками)
А
учні тихенько за парти сідають.(Всі сідають).
11.
Щось не хочеться сидіти,
Треба
трохи відпочити.
Руки
вгору, руки вниз,
На
сусіда подивись.
Руки
вгору, руки в боки.
Вище
руки підніміть,
А
тепер їх опустіть.
Плесніть,
діти, кілька раз,
За
роботу, все гаразд.
12. Раз! Два! Всі
присіли, Три, чотири -
нахилились
Потім вгору підлетіли. Із струмочка дружно вмились.
П’ять, шість – всі веселі Ніжками затупотіли.
Крутимось на каруселі. Дев’ять, десять - відпочили
Сім, вісім – в поїзд сіли Й за навчання дружно сіли.
Тематичні рухавки
1. «Гори Карпати»
Раз,
два — піднімається гора,
Три,
чотири — це круті гірські схили,
П’ять,
шість — це орли
Дивний
танець завели,
Сім,
вісім — це смерічки
Похилилися
до річки,
Дев’ять,
десять — це вода
З
водоспаду витіка.
2. «Буратіно»
Буратіно
потягнувся,
Раз
— нагнувся, два — нагнувся,
Руки
в сторону розвів —
Мабуть,
ключик загубив.
А
щоб ключик відшукати,
Треба
нам навшпиньки стати.
3. «Зайченята»
Сірі
зайчики маленькі,
Вушка
є у них довгенькі,
В
лісі грались, веселились —
Працювати
вже стомились.
А
щоб добре працювати,
Треба
трішки пострибати.
Відпочили,
розім’ялись
Й
до роботи знову взялись.
4. «Ходить білочка
по лісу»
Ходить
білочка по лісу
(діти
ходять по класу),
По
високому, густому
(простягають
руки вгору,
слідкують
поглядом за руками),
По
зеленому, рясному
(розводять
руки).
В
неї стежечок багато
(відводять
руку в загадану
сторону,
слідкують поглядом):
По
землі і по деревах.
Справа
стежечка — до зірки
(простягають
руки праворуч,
слідкують
поглядом),
Зліва
стежечка — до шишки,
Ззаду
стежка — до горішка.
5. «На зеленій
галявині»
На
зеленій галявині
(діти
ходять по колу),
Де
рясна трава,
Дзюркотить
криниченька, чиста, лісова.
До
води схиляються
(нахилення
тулуба вперед, руки
витягнуті
вперед, діти слідкують
поглядом
за витягнутими пальцями)
Квіти
запашні.
Камінці
поблискують
В
темній глибині.
Ми
збирали ягоди
(присідають,
імітують збирання
ягід,
слідкують за рукою),
Забрели
сюди відпочити в затишку.
Сіли
край води.
Ходять
у лісі шелести (ходьба),
Дзюркотить
вода —
Це
казки криниченька нам розповіда.
6. «Ми теж умієм
так»
Подивись
скоріш, котра година
(дивляться
вперед, угору, ведуть
пальцем
зліва направо, і навпаки,
нахиляються
у вказаний бік).
Тік-так,
тік-так, тік-так.
Наліво
— раз, направо — раз!
Ми
теж умієм так!
Щоб
стати схожим на орла
І
полетіть ось так!
Розправив
півень два крила
(піднімають
праву руку в сторону,
потім
ліву, махають ними),
Ми
теж умієм так!
Іде
ведмідь, шумить в кущах,
Спускається
униз.
На
двох ногах, на двох руках
(нахиляються
та імітують рухи ведмедя),
Ми
теж умієм так.
7. «На озері»
Раз,
два — всі пірнають (присісти),
Три,
чотири — виринають (встати),
П’ять,
шість — на воді (помахати руками)
Кріпнуть
крильця молоді.
Сім,
вісім — що є сили (імітація плавання)
Всі
до берега приплили.
Дев’ять,
десять — розгорнулись,
Обсушились,
потягнулись (потягнутися)
І
розбіглись хто куди (сісти за парти).
8. «Вживання в
образ»
Трава
— низенька-низенька (присісти),
Дерева
— високі-високі (потягнутися).
Вітер
дерева колише, гойдає (нахили тулуба),
То
вправо, то вліво хитає,
То
вперед, то назад, то вниз пригинає.
Птахи
летять, відлітають
(помахати
руками, як крилами),
А
учні тихенько за парти сідають
Та
вправи вивчають.
9. «Весна»
Ось
іде до нас весна.
Все
навколо ожива:
Підсніжники
прокидаються
(потягнутися),
Проліски
посміхаються
(посміхнутися),
Пташки
прилітають
(помахати
руками, як крилами),
Діти
вибігають (біг на місці),
На
луках стрибають (стрибки).
10. «У лісі»
Ми
лісочком йшли (ходьба на місці),
Грибочок
знайшли, нагнулись, підняли
(нахиляння
тулуба вперед),
У
кошик поклали і далі пішли
(ходьба
на місці).
Ми
лісочком йшли, малинку знайшли.
Дотягнулись,
зірвали (потягування),
У
кошик поклали і далі пішли
(ходьба
на місці).
Ми
лісочком йшли, горішок знайшли,
Потягнулись,
дістали (потягування),
У
кошик поклали і далі пішли
(ходьба
на місці).
11. «Білка»
Із
куща ліщини білка
(підняти
руки вгору із поворотом кистей)
Нахилила
дітям гілку
(нахили
вліво–вправо піднятих догори рук),
З’їжте,
любі, смакоти
(імітація
піднесення горіхів до рота),
Щоб
скоріше підрости
(руки
вгору, потягування на носочках).
На
тобі, окатий синку
(масаж
очного яблука вказівним пальцем),
Три
і два даю в торбинку
(натискання
вказівним пальцем
на
очне яблуко).
Їх
одразу не гризи
(повертання
голови вліво і вправо),
Спершу,
скільки всіх, скажи
(піднімання
й опускання плечей, руки на поясі).
Віршовані вправи для очей
1.
Очі щільно ми закрили —
Це
один, два, три, чотири.
Потім
ширше розкриваєм,
Вдалині
щось роглядаєм.
І
поки ми розглядали —
До
шести порахували.
Щоб
очі наші відпочили,
Робим
це разів чотири.
2.
Очі швидко обертаємо,
Головою
не хитаємо.
Вліво
раз, два, три, чотири.
Вправо
стільки ж повторили.
По
колу очі обертаємо
І
все навколо розглядаємо.
Раз
коло, два, і три, чотири.
Щільніше
очі ми закрили.
На
п’ять і шість їх потримали
І
потім знову закружляли.
3.
Раз, два, три! Очі догори!
На
чотири і на п’ять
Будем
міцно їх стулять.
Знову
очі догори
Ми
рахуєм раз, два, три!
4.
Очі щоб відпочивали,
Дивимось
ми вліво-вправо.
Потім
блимаєм очима.
І
знову ними вправо-вліво.
Вправи для розминки верхніх кінцівок
1.
Ми творили, ми трудились
(стискання
пальців рук),
Наші
пальчики втомились,
А
щоб гарно набирати,
Треба
пальці розім’яти.
Раз,
два, три, чотири, п’ять
(струшування
кистями рук) —
Будем
знову працювать.
Відпочивши
дружно, враз
(колові
рухи кистями рук)
Приступив
до праці клас.
2.
Якщо сядемо красиво
(колові
рухи кистями рук)
Намалюємо,
на диво,
Гарно,
рівно і красиво.
Раз,
два, три, чотири, п’ять
(стиснути
руки у кулачки)
Починаєм
набирать
(імітаційні
рухи пальцями, що
показують
швидке набирання тексту).
Руки
зовні розверніть
(розворот
кистей рук
долонями
догори),
Руки
вгору потягніть (руки вгору).
3.
— Де ваші долоні?
(Діти
показують руки,
складають
у кулачки.)
—
Тут-тут-тут!
А
в долонях пальчики живуть.
(Розкривають
кулачки і показують
пальчики
в русі.)
Працювали
пальчики — не лінувалися:
Набирали,
друкували, малювали,
(імітують
швидкий набір на клавіатурі
10
пальцями, малювання стилосом)
Працювали,
працювали — зупинилися.
А
потім, а потім, а потім — стомилися,
(Повільно
опускають руки на парту.)
4.
Руки в сторону, в кулачок.
Розгинай
— і на бочок.
По
колінах вдарим нижче, нижче, нижче.
Руки
вгору піднімемо вище, вище, вище.
Дихальні вправи
1.
Учні піднімаються навшпиньки — руки вгору, вдих, опускаються на ступні, руки
через боки опускають униз — видих під коментування та демонстрування вчительки:
- понюхай
квітку, здмухни пір’їнку;
- понюхай
гілку, задуй свічку.
2.
Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути через ніс. Повторити 4–5 разів.
3.
Стати рівно, руки вниз. 1–2 — руки в боки — вдихнути, 3–4 — присісти, обійняти
руками коліна — видихнути. Повторити 3–4 рази.
4.
Дихання через одну ніздрю: вдихнути через ніс — одна ніздря притиснута пальцем,
видихнути ротом. Повторити 3–4 рази.
Комплекси вправ для очей
Комплекс
1
1.
Погляд спрямовувати вліво-вправо, вправо-прямо, вгору-прямо, додолу-прямо без
затримки в кожному положенні. Повторити 5 разів.
2.
Заплющити очі на рахунок «раз-два», розплющити і подивитися на кінчик носа на
рахунок «три-чотири».
3.
Колові рухи очей: до п’яти кіл уліво і вправо.
Комплекс
2
1.
Швидко кліпати очима протягом 15 с.
2.
Заплющити очі. Не розплющуючи очей начебто подивитися ліворуч на рахунок
«один–чотири», повернутися у вихідне положення. Так само подивитися праворуч на
рахунок «п’ять–вісім» і повернутися у вихідне положення. Повторити 5 разів.
3.
Спокійно посидіти із заплющеними очима, розслабившись протягом 5 с.
Комплекс
3
1.
Заплющити очі, не мружитися, рухати очними яблуками по колу.
2.
Очима малювати латинську літеру V: подивитися вгору вліво, вниз, угору вправо,
вниз.
3.
Сильно замружитися, розплющити очі.
4.
Заплющити очі, пальцями промасажувати очні яблука.
5.
Подивитися прямо перед собою.
6.
Приблизно 30 с швидко моргати, потім стільки ж дивитися не моргаючи.
Комплекс
4
1.
Подивитися праворуч, не повертаючи голови, і зафіксувати погляд на кілька
секунд, потім ліворуч на кілька секунд і подивитися прямо. Підняти очі вгору на
кілька секунд і опустити їх униз, розслабивши м’язи очей, подивитися прямо.
Повторити 4–5 разів.
2.
Подивитися кілька секунд на кінчик пальця, віддаленого на 30 см від очей, потім
перевести погляд удалечінь і затримати на 3–5 с. Вправу повторити 4–6 разів.
3.
Заплющити очі на 5–10 с, розслабивши очні м’язи, і розплющити їх на 5–10 с.
Повторити 4–5 разів.
4.
Виконати декілька колових рухів очима (по 4–5 рухів) в один і інший бік.
5. Покліпати кілька
разів очима, не напружуючи очні м’язи